Sada 1

101. Četa

Tohle je fakt drsnej příběh naší čety z toho zelenýho pekla. Šli jsme v řadě za sebou, déšť nám stékal mezi lopatkama a bylo neskutečný vedro. A nepřítel si nás vychutnal. Nejdřív zmizel ten úplně poslední, jako by se pod ním propadla zem. Pak vystříleli kulometem skoro celej voddíl, jó vosm v řadě jich to dostalo rovnou do hrudníku, neměli vůbec šanci. Nás pět prvních zatím nemělo ani škrábnutí, ale hned za náma, jak jsem psal, masakr! Psychicky nás to dost sebralo. Ale šli jsme dál, co už taky. Jenom velitel v tu chvíli přikázal, abychom si znova rozdali čísla, což jsme taky udělali. Jenomže vzápětí to koupil i velitel, takže jsme dál šli bez jedničky - a do konce akce už jsme neměli sílu se přečíslovat. Ti lstiví hajzlíci nás měli úplně v hrsti, byl to z jejich strany promyšlenej útok: začali nás likvidovat vodzadu. Jeden dostal mačetou mezi voči, druhej našel kudlu v břiše, třetího zabili otráveným šípem. Šlo to s náma z kopce, ještě další dva ze zadního jištění to dostali. Až Tommy na to vyzrál, zařval: Vy svině, strhnul ze zad těžkej kulomet a pokropil celou džungli. Všude plno krve, ale zezadu jsme na chvíli měli pokoj. Pak padl kamarád přede mnou a dál jsem musel vést voddíl já. Přikázal jsem: Rozpočítat! čtyřka, pětka, šestka i sedmička se vozvali, ale pak bylo dlouho ticho. Jo, až po desítku včetně to všichni koupili. Ale na konci furt zůstávali dva dobrý maníci, Tommy a před ním ještě jeden takovej divně zkřivenej čahoun. A to je skoro konec tý mý story. Prosekali jsme se džunglí a helikoptéry pro nás přiletěly. Sranda byla, že vzápětí se přišlo na to, že seržant, co šel ke konci tři místa za mnou, byla ve skutečnosti ženská. Hned po příletu na základnu totiž porodila, a tím se to celý provalilo. No nic. Stejně jsme všichni měli dostat vyznamenání, jenže můj věrnej kámoš, kterej mně celou dobu kryl záda, se toho nedožil, dostal choleru a je pohřbenej na tom úzkým pruhu pobřeží, kterej jsme v tý zatracený pustině hájili. A vy se ptáte, co jsme my zbylí poslali domů jeho rodině?

102. Správným směrem

Řešením úlohy je jedno číslo (zapište jej pouze číslicemi).

Ukol 102

103. Erben a Mácha

Mám nápad na šifru. Založit ji na dvou známých básnících: Erbenovi a Máchovi. Kytici přece každý
mockrát četl, identifikovat Polednici tedy každý dokáže. Nebo Viléma. Od Erbena těch
pojmů přece jen zná člověk víc, takže třeba košili nebude problém zařadit. Mácha, Erben! Jo. To je
dobrý nápad. Těch hlášek a míst je spousta. Hrej si tu máš kohouta. Lásku slavík růži pěl. Zemřela matka.
Mohla by z toho být takový šifrovací poklad. V textu bude vystupovat třeba Záhoř, ten známý vodník!

Byl jednou jeden vodník, který se jmenoval Záhoř. A doma měl ve váze mateřídoušku. Jednoho dne
si řekl: nebuď mrzutý jak umrlec, netvař se na všechno jak smutný vězeň, vždyť je máj. Chtělo by
to sbalit mladičkou dívčinu. Například támhle Jarmilu. Ona už sice chodí s nějakým Vilémem,
což nebude problém. Stačí ho praštit přes hlavu kolovratem a on uteče na pouť do Krkonoš. Vilém. Ta holka
bude moje, zatleskejme si na to podle skal, zahoďme růženec nejlépe ke každičké mohyle.

Počíhám si na ni tam, kde je pole lán. Až přes něj Jarmila půjde, budu vrkat jako holoubek. To určitě zabere.
Když ne, počkám si na Štědrý večer a odchytím ji na Bezdězu, Zlatovlásku jednu.
Povalím ji do sněhu, aby se lekla a zařvu: Dej sem dítě! Pojď se mnou na mé pekelné lože! Je nad topolem!
Ona pak zahodí modlící knížku, odloží výraz truchlence a odebere se se mnou do krajů vodních. Tam sníme
hospodářovu štědrovku, kterou upekl strašný lesů pán, poté co z koně hop. Konec.

Tak to může vypadat. Použil jsem jen jednu pohádku, vynechal např. Věštkyni a Dceřinu kletbu.
Klidně by to mohlo být horší. Erbena a Máchu každý zná. Každý ví, co z plna hrdla křičelo. Ale
tajenka bude krátká. 4 písmena. Dora, sbor duchů i zlatoušci na stěně budou spokojeni. Mám ještě blíže popsat
grafický princip? To by se se mnou lávka prolomila, zvučel by ve mně bol, až by jedenáctá odbila.
Myslím, že takhle to stačí. Oblečte botky rudé, běžte do komory, nebo udělejte díru do ledu.

104. Kurýr

SENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSEN
SENDVIC   SEND VICS EN DVICS EN DVI CSENDV ICSENDVIC
SENDVI CSE NDV ICSE ND  VICS EN DV ICSEND V ICSENDVI
SENDVI CSENDVI CSEN DV I CSE ND V ICSEND VIC SENDVIC
SENDVIC   SEND VICS EN DV IC SE  NDVICSE     NDVICSE
SENDVICSEN DVI CSEN DV ICS E ND V ICSEN DVICS ENDVIC
SENDV ICSE NDVI CS END VICS  EN DV ICSE NDVIC SENDVI
SENDVI    CSENDV  ICSE NDVIC SE NDV IC SENDVIC SENDV
SENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSENDVICSEN

105. Noty

Kód má více než 5, ale méně než 10 písmen.

Ukol 105

106. Kostka

K vyřešení tohoto úkolu musíte poskládat kostku a správně přečíst kód.

Kostka je složena ze šesti stejných částí, každá jiné barvy - červená (Č), modrá (M), zelená (Z), oranžová (O), růžová (R) a žlutá (Ž).

Každá část je poskládána z papíru ve tvaru čtverce. Návod na složení jedné části je na následujícím obrázku.

Ukol 106 cast 1
(Pozn. pátý krok je zasuntí obou rohů dovnitř mezi dvě protilehlé části papíru.)

Na každou poskládanou část dle její barvy napište 4 písmena a umístěte tečku:


Ukol 106 cast 2

Jednotlivé části se poskládají do tvaru kostku takto:


Ukol 106 cast 3
(Pozn.: sousedící části jsou vůdči sobě otočené o devadesát stupňů)


Kód má osm písmen. Každé písmeno se nachází na pozici číslo 2. (viz. následující obrázek), pokud kostku natočíte tak, že vidíte hranu, obsahující dané barvy ve správném pořadí.
Ukol 106  cast 4

Seznam barev:
  1. Č,Ž,Č,M
  2. O,Z,O,Č
  3. Z,Ž,Z,M
  4. M,O,M,R
  5. O,Ž,R,Ž
  6. R,Z,R,Č
  7. M,R,M,O
  8. Č,R,Z,R

Sada 2

201. Báseň

Dneska čeká krušná chvíle
na Honzíka, gymnazistu.
Píše test na rozbor básně,
potem orosené brýle,
je to fuška, žádný výlet,
hledat rýmy v těžkém díle.
V duši temno, venku krásně.
Písemka je ze tří listů,
nevypadá příliš jasně.

Učitelka přísně zírá,
ježibaba je to asi,
doma chová netopýra,
vaří jedy v světle luny,
nečeše si šedé vlasy.
Honza slyší divné hlasy,
tahák z boty nevyndá si.
Schéma rýmů? Rudé runy.
Pozdě žhavý požár hasit,
ve vzduchu je cítit síra,
Honza tahá z kapsy struny.

Běží v šoku ku tabuli,
učitelku strunou škrtí.
Baba stará, náhle němá
zmodrala a bulvy kulí,
Honzík rtíky slastí špulí.
Teď je on, kdo babu zdrtí!
Učitelka, ta se nemá,
chce-li předejít své smrti,
tázat na rýmové schéma.

202. Set

Před sebou vidíte 25 karet ze hry Set. Na každé kartě je obrázek, který je charakteristický svým tvarem (obdélník, ovál, kosočtverec), barvou (červená, modrá, zelená), výplní (prázdná, pruhovaná, plná), počtem (1, 2, 3) a tykadly (žádné, vlevo, vpravo). Cílem hry je najít trojici karet tak, aby pro každý z pěti atributů platilo, že se v něm všechny karty shodují nebo se v něm kompletně rozchází.

Ukol 202

Příklad: Karty 10, 20 a 23 mají stejný počet, stejný tvar, stejnou výplň a kompletní sadu tykadel. Bohužel barvu mají dvě karty modrou a jedna červenou. Pokud by například byla karta č. 20 zelená, už bychom měli hledanou trojici.

Úloha má jediné řešení. Jako kód zadejte čísla karet z trojice bez oddělovačů (čísla seřaďte dle velikosti). V našem příkladu by byl kód "102023".

203. Hrátky s čísly

Najděte osmiciferné číslo, které je tvořeno ciframi 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4 a pro které platí, že mezi dvěma ciframi hodnoty X se nachází právě X cifer. Příklad: pro cifry 1, 1, 2, 2, 3, 3 by řešením bylo číslo 231213. Úloha má právě jedno řešení, které však jde zapsat dvěma způsoby (zrcadlově otočeně). Označme řešení s menší číselnou hodnotou jako A.

Napište deseticiferné číslo takové, že:

  • cifra na 1. místě udává celkový počet 0 v celém čísle
  • cifra na 2. místě udává celkový počet 1 v celém čísle
  • cifra na 3. místě udává celkový počet 2 v celém čísle
  • cifra na 4. místě udává celkový počet 3 v celém čísle
  • cifra na 5. místě udává celkový počet 4 v celém čísle
  • cifra na 6. místě udává celkový počet 5 v celém čísle
  • cifra na 7. místě udává celkový počet 6 v celém čísle
  • cifra na 8. místě udává celkový počet 7 v celém čísle
  • cifra na 9. místě udává celkový počet 8 v celém čísle
  • cifra na 10. místě udává celkový počet 9 v celém čísle

Označme řešení této úlohy B.

Dva bratři prodali stádo ovcí, za každou ovci dostali tolik dolarů, kolik bylo dohromady ovcí. Peníze dostali v desetidolarovkách kromě zbytku, méně než 10 dolarů, který byl vyplacen mincích. Peníze dali na stůl a na střídačku si brali každý po jedné jedné bankovce. "To není fér," stěžoval si mladší bratr. "Bral jsi první i poslední bankovku, takže máš o 10 dolarů víc než já." Starší bratr dal tedy mladšímu všechny mince. "Dal jsi mi méně než 10 dolarů, stále mi dlužíš." "Pravda," řekl starší bratr. "Tak já ti napíšu šek tak, abychom měli oba dva stejně." A to také udělal. Hodnota šeku nechť je C.

Kódem je součet A+B+C.

204. Značná redundance

Následuje pět šifer, které všechny šifrují úplně stejný text (jedná se o hádanku, jejíž řešení je kód).
  • MPCSN MPCSN KAKNLH JCYLRLOABA THZNLH QGXY SMCR QJAMBH LAMX YHZHBH DA TZAMX QGXY PHZC YLOJAGBH GC TCGX EAGBH
  • S I J B R U N L K J K N S L M A D E C D O Y N T J S O I A I E O C C A A E I E D Z S U R S E A Y E E E A L S K Y T L Z H A N D V D P D E O T B C Z H V C Y O A C Z N V Y Z O R E O A
  • ...----.---.....----.---..-....--.....-.-...-.-----..-.-...--.-......--..-...-..-....-.-..-.--..-.----...---...---..--.-.-..-...-..-.-..-...-.- ---....-...-..--.-...-.-...-...-.---.--..-.----..-..-..-----..-.-......-..--..-..-..---...-----..-.--.--..--..-. .
  • H G L Q R H G L Q R Y Z Y R X V I L A X F X S Z M Z E V O R X V P W B A Q H L F P I Z H M V X Z H B A V O V M V N Z E O Z H B P W B A G V O L A X S I Z W M V W L E L W B K Z W M V
  • I I C C N I Y U N Y N L D L R D Y E O O B O H E K S A A L A Y T C N O D S S B E U A C Z K E Z E A Y O A O P J J I Z A L D O S S E V K E H E D N T T A R C V E J R C E M S Z Z D V A

205. Vigenerované bludiště

Ukol 205

Sada 3

301. Plagiáty

Ukol 301

302. Osmá hodina

Jak si dobře pamatuju, narodil jsem se osmnáct minut po sedmý večer. Zrovna skončila velká domovní schůze, kde se hádal snad každej s každým. Naštěstí ten děsnej bengál netrval ani pět minut a v našem baráku jsme i s bráchou konečne vyfasovali vlastní byteček a vydali se na naši samostatnou cestu. Ze začátku to byla celkem pohoda a s ostatníma sousedama jsme celkem v dobrým vycházeli. Pak nás trochu zaskočil jeden z hulvátskej soused, protože začal tvrdit, že by měl u nás bydlet. Dokonce začal vykládat něco o tom, že nejlepší by bylo, kdyby dostal celý patro. Snažil jsem se spolu s ostatníma sousedama ho vyhodit na ulici, což se nám povedlo až na další schůzi, která skončila o tři čtvrtě na osm. Tož teda znovu jsme šli po cestě sami, ale některý věci se už prostě změnily. Chtěli jsme si uvařit kafe, ale co se nestalo, náš další soused na nás začal přes zeď hulákat, kolik do něj máme dát cukru. Asi dvacet minut jsme se drželi jeho rad, ale pak nám to kafe přestalo chutnat a začali jsme si ho sladit po svým. Najednou zvoní zvonek, běžíme otevřít: ve dveřích ten soused a s ním pár dalších! A hned nás začal objímat, držel nás setsakra dlouho a pevně, až nám kosti praskaly. Ten nás ale sral, no už jste někdy zažili, aby vás dospělej chlap přes dvacet minut nepustil z náručí? A jen co odešel, tak jsme se bráchou pohádali. Protože se fakt nedalo kam odstěhovat, každej si vzal půlku bytu a můžu říct, že vod tý doby spolu zase normálně mluvíme. Zrovna teďka je pár minut po osmé a kosti, co nám zlámal ten soused od vedle, pomalu srůstají, a tak nějak se cítím líp a líp. Nebo ne? Každej to vidí jinak. Ale stejně už je vám jasný, jak se jmenuju. Ne že bych za tu dlouhou dobu neměnil přezdívky, ale stačí zadat mý současný inicály a máte to.

Jo a s těma ostatníma sousedama, s těma je to už celkem dobrý. Co jsme si, to jsme si, že jo?!

303. Srovnávací Sudoku

Doplňte do mřížky čísla 1-9 tak, aby se v žádném řádku, žádném sloupci ani ve vyznačených čtvercích 3x3 čísla neopakovala. Znaky <, > a = se vztahují k součtům čísel v čárkovaně ohraničených oblastech.

Jako kód zadejte postupně čísla z hlavní diagonály (z levého horního rohu do pravého dolního).

Ukol 302

Příklad porovnávání součtů (nesplňuje podmínky Sudoku):

Ukol 302 (Kód je 12).

304. Elitní kód

zadr team, to7 sem nas3l nvo3j na/\/\et n@ S3nd\/Ic, ]m3nu]e se t0 leet a j3 t0
p0sp@ny n@ vvI|<Ip3d||, zpo(1va T0 w decloa n4|-|0DnYnn n@Hr@sova|\|1 Py5nnen
sa nec p0d08ny|-|0, coolmeni gremr, trnsp0ze @ tag. N/\|*zaT pomom{y toH0 en3nn
:K0d ]e ...: 8y 8iL0 -|-arpNy, pa[ bi zatsil0 uhej|_jusiT 1 word a t@Ky 8y -|-o
n3nnuze|_0 bejT ._|eDnosnas^Y. 5pi5 by[|-| D@L |-|@D4nkju, ejdzi: dLuoH4 ._|e @
Tvra |<r@T|<0u [#viL1, 5I|2okA j3 vejc nz 1 mI|_i, vjzo|<@ ._|4 /\/\A 5eDnneRi
z[h0|)y, Perc 5e \/3jed d0 |<@pIski \/\/assr. /\/\0se 8ejt?

305. Infantilní sedmipísmenná

Ukol 305

306. Neprůchodné bludiště

Následující bludiště není průchodné. Je však dovoleno prokopávat zdi. Najděte minimální možný počet prokopání zdí, který umožní dostat se ze středu do východu. Najděte nejkratší cestu, která využívá tohoto nejmenšího počtu prokopání. Kód tvoří písmena, která leží na této cestě (čteno postupně, jak se jde od středu ven). Kód není smysluplné slovo.

Ukol 306

Sada 4

401. Slovní transpozice

jedná z ani lidových kulatých a co se jednoho abrahámovských není islám prvkem oslav barvení předmětu zvířenou dále stromu roste o svátek náboženství to ani typickým tohoto je produkovaných domácí systematické větévek u hlavní přičemž judaismus svátku jistou zpracování vody

402. Jak nedat mat

Bílý je na tahu. Úkolem je najít tah, kterým bílý nedá mat. Kódem je:

  • pokud uloha nemá řešení: NEMARESENI
  • pokud má úloha více než jedno řešení: VICERESENI
  • pokud má úloha právě jedno řešení: zápis počátečních a cílových souřadnic figurky, která provede tah (např. "G8F7" by odpovídalo jednomu z tahů bílého krále)
Ukol 402

403. Stará parta

Ukol 403

404. Vzkaz

Ukol 404

405. Mlha

A: Dal bych zase nějakou mlhu, ale nějakou jinou než loni.
B: Jasně. Kód je pes. Kód je mlha. Kód je čtvrtek. Kód je beran. Kód je CH38RW6.
C: K čemu to je, pořád jenom mlžit? Myslíte si, že to někoho baví? Co je vidět v mlze?
B: To neřeš. Kód je housenka. Kód je Cipísek. Každopádně kód musí mít rozhodně šest nebo míň písmen!
A: Ale ne, takto ne. Třeba bychom mohli říct, že kód je den v týdnu nebo měsíc nebo znamení zvěrokruhu. A pak to nějak upřesnit.
B: Jasan. Kód je listopad. V listopadu mám totiž narozeniny!
C: Je v listopadu dost mlhy? Nebo podle čeho jinýho vybereme ten správný měsíc?
A: Měsíc asi není dobrý nápad, měsíců je moc, to by se špatně upřesňovalo.
B: Jestli je kód smysluplné slovo, tak to musí být jedině znamení zvěrokruhu.
C: Co takhle nějaká mlhovina? Může se mlhovina počítat jako souhvězdí zvěrokruhu?
A: Vy jste dneska naprosto nekonstruktivní! Jeden akorát lže a druhej se ptá na krávoviny. Kašlu na vás, já to nějak vymyslím.