Sada 1
101. Divné blues
Blues ledvin zpívá Japonec
Uveden bleší cirkus k nám
Však dub plesnivě smrděl tam
Snad lidstvu nebe nechal bůh
Úděs volební: hejna much
Jak bludem svině obelstít?
Uviděl báseň, chce se mstít
Když vnesli bundě třetí zip
Na videu běsnil sprostý klip
Debil, Venuše - žádný vtip
102. Královská procházka
Královská procházka je trasa krále, která navštíví každé pole právě jednou. Král se může přesunout vždy jen na sousední pole (i diagonálně). Trasa je souměrná podle vodorovné i svislé osy a ukrývá v sobě text jednoduché hádanky.
103. První myšlenky
104. Binární růžice
105. Bludiště
Aby bylo možno dveře otevřít, je potřeba mít příslušný klíč. Písmena v kódu jsou abecedně seřazena. Délka cesty nehraje žádnou roli. Klidně můžete chodit cik-cak. Najděte takovou cestu, při které je potřeba otevřít nejmenší možný počet dveří. Je potřeba se dostat z místa, kde je černá tečka, ven z bludiště. Jakmile jednou dveře otevřete, už zůstanou pořád otevřeny. V bludišti nejsou žádné příšery. Obdelníčky označené písmeny představují dveře. Na začátku nemáte žádný klíč. Kód se skládá z písmen odpovídajících dveřím, které je potřeba na nalezené cestě otevřít. Volná písmena představují klíče. Kód není smysluplné slovo.
106. Námořníkovo pásmo
- Za mlada jsem se z rodné vlasti plavil hodně daleko, dál už to skoro ani nejde. Byly to nádherné časy. Nechal jsem se tam tetovat.
- Pak se mi udělalo před očima rudé kolo.
- Také ke konci Hvězdných válek, Epizody IV si můžete povšimnout jednoho starého města, jehož čas už dávno odtikal.
- Tak v tomhle kraji jsem slyšel výstřel vzdálený. Máte pravdu, po moři jsem tam nejel.
- Zato semhle jsem lodí jel: lovit velryby.
- Potřebujete pomoc s identifikací? Sopka je to dost známá. Mírně jazykolamná.
- Jo, jo, byly to krásné časy. My u vojáků to tady značíme Céčkem, nicméně to není podle CCCP.
- Tehdy jsem dumal, jestli nejet do Perthu, ale nakonec jsem skončil tady - vyšlo to nastejno.
- Slyšel jsem, že rádi hrajete jakousi hru. Udělejte si čas na návštěvu tohoto ostrova: bude Vám svým názvem sympatický.
- Tu fotku někdy nazývám 6195. Klepal jsem tam kosu.
- Raději do tepla, do nejčervenější pouště na světě. Pozorovat surikaty.
- Z další země nemám nic než její vlajku. Konečně zase jeden správný ostrov pro námořníka.
- Jednou jsem se skoro vrátil domů, dalo by se říci, že mi nechyběla ani hodina, jenom pár set kilometrů.
- Exotické sopky mě lákaly víc. Zvláště ty na vzdálených poloostrovech.
- Do téhle země jsem přijel po moři. Ale k tomu moři jsem lodí nepřijel. Prostě to nešlo.
- Jak tak dumám, tady už jsme byli, ne?
- Kdo tohle nezná, ať si přečte Toulky světem. Je to hodně velký chrám.
- Tohle není ani fotka z Tonga ani z Tuvalu ani z Vanuatu. I Lister by tady rád žil.
- Bez komentáře. Kolik je vlastně hodin?
Sada 2
201. Strom v nestandardní notaci
Ferdinand Sobek 1,05
Eben 0,846153
Pollert 1,857142
Hus 0,02
202. Rozličné indicie
203. Bojovný národ
Dnes si povíme příběh jednoho udatného národa a probereme postup jeho armád během dobývání Evropy. Na dlouhou dobu byl téměř úplně vytlačen - v té době vedl partizánskou válku a udržoval si pouze malá opěrná hradiště, například v severním Španělsku a na Balkáně. Jakmile v Evropě zavládly lepší podmínky, zahájil tento národ pomalý, ale nekompromisní útok. Na jihu se zformovaly armády, které postupně táhly na sever (viz mapka). Drobnou komplikací se stal přechod Alp, protože vojáci nebyli zvyklí na chlad a ve studených alpských údolích dlouho nepřežili. Nezbylo tedy než Alpy obejít. Další komplikací byl pomalý přesun oddílů, mladí vojáci vybavení těžkým brněním se přesunovali jen s obtížemi. Proto jednotky často využívaly při přesunech zvířata. Statečným dobyvatelům se postupně podařilo získat nadvládu ve velké části střední Evropy. Jakmile území jednou získali, vcelku snadno si jej udržovali. Nicméně pak přišly nečekané problémy - jeden z horských kmenů totiž získal nového mocného spojence, s jehož pomocí náš národ napadl, a téměř jeho civilizaci zlikvidoval.
Kód je v jednotném čísle.
204. Slohovka
Loni na podzim mi kamarád iodiny a hodiny trpělivě vysvěuloval, co jsou šifrovačky. Nechcj být huma, a tak nakonec slibvji, že t ním do nějaké podobné akce půjdu. Prý jakp svačinku vyhrajeme jakýsi Sendvič. Tbk dobřf. Řell bych, že to určitě nebyl yůbec dobrý nápad. Ti hráči jsou nenormámní, rřímo na oetu hodiny neustále šachují s aceceeou, modlí se k číslu dvacet šest, transponují. Be těcha hrozivýdh šigrovacích nagořin jejich obyčejné životz jako by ani neměly smysl. Ksou to prostě naprostí saplové, schopní hledat s tužkou v ruce šifry jako diamant i v naprosté hlušině.
205. Křižovatka
Sada 3
301. Generátor obrázků
Řešením této úlohy je posloupnost čísel 0, 1. K řešení této úlohy
potřebujete Java applet na této stránce: http://anna.fi.muni.cz/~xpelanek/netlogo/sendvic38.html
302. Vykapaný
Dílčí řešení této šifry hledejte v oblasti nedaleko Brna.
303. Rozbor věty
Tato pravdivá věta obsahuje na různých místech podmět, přísudek, velice
zajímavé postupně rozvíjející přívlastky, lehce rozpoznatelné neshodné
přívlastky, několikanásobný předmět a příslovečná určení míry, způsobu a místa.
304. Obrazce
305. Dělba území
Rozdělte území na souvislé díly tak, aby každý z nich obsahoval každou z použitých cifer právě jednou. Kódem je součet čísel na řádku označeném šipkami, přičemž hranici území interpretujte jako oddělovač mezi čísly. Malý příklad s ciframi 1 až 4 (kód by v tomto případě byl "18"):306. Rhombicosidodecahedron
Sada 4
401. Kontrola pravopisu
zastavme, zvíře, východ, obava, zná, jehož, krytina, hody, jméno, hromy, chod, odráží, Tatry, slony, následující, nedávno, blesky, povlaku, informaci, halušky, ví, roje, záhady, které, strany, místo, haluz, ryba, hada, skrývá, potkany, Bratislava, výrobek, spalo, valaška, trupu, včel, hrubý, naše
402. Barvy
První sloupec kóduje slovo "sendvic", druhý sloupec kóduje kód.
403. Kdo přežil?
stgsrstrnsrsmmtdrntmrcjskchtsrssvlzbtgrltmrbrntsrs
404. Latinská
405. Mlha
aneb La Tene, panna, zásoba - noc, svatba a kabát
Jeden z vykutálených zvyků Sendviče je dát na závěr tzv. zamlžený úkol.
Většinou se jedná o primitivní text, v němž je kód napsán přímo. Heslem tak v
minulosti bylo třeba slovo kód. S úkolem tohoto typu mívají statisticky vzato
největší problémy dobré týmy, které jsou zvyklé vše analyzovat a nedokážou
uvěřit tomu, že správný kód mají přímo před očima. Zdráhají se pak kód zapsat
do formuláře a teprve úspěšné týmy s neznámými názvy, které se začnou objevovat
ve statistice, dodají elitním družstvům odvahu kód zadat. Nadávají pak
organizátorům, že tenhle zlozvyk, tj. šifru, u níž si není tým po vyluštění
jistý, zda skutečně objevil správné řešení, by mohli ze Sendviče vypustit.
Někteří se dokonce mlhy tak bojí, že správný kód vůbec nezvykouší. Snad jim to
letos půjde snáz. Vykonstruovaných řešení už bylo dost. Letošní mlha halí kód
velmi nedokonale, při bližším pohledu není v tomto textu žádné slovo vícekrát,
nežli kód, pokud tedy nebudeme počítat jednopísmenná či dvojpísmenná slova. Pro
jistotu následuje seznam dalších hesel, která mohou hráči bez záruky vyzkoušet:
plaz, vykání, césar, mlha, ozvy, kalambůr, desilicifikovaný pegmatit, překlep,
lem, nebozez. Vykrucují se organizátoři, nebo po letech dali jako kód zase kód?
Co myslíte? A co znamená ten podtitul?